כשר טבעוני

יְלָדִים מַנִּיפּוּלַטִיבִים

רישום: אנה כהנא

יְלָדִים מַנִּיפּוּלַטִיבִים

03.06.2020

יש דיבור כזה על ילדים שהם ״מניפולטיבים״.

אני לא אוהבת את המונח הזה, במיוחד בהקשר של ילדים. 

נכון, לילדים יש רצון חזק והם יעשו הרבה, כמעט הכל, להשיג ולקבל את מה שהם כלכך רוצים. אנחנו קוראים להם ״מינפולטיבים״ כשהם מנסים לקבל משהו בדרכים עקיפות, כשהם מנסים לגרום לנו לעשות את רצונם אחרי שהם הבינו שאם הם יבקשו באופן ישיר התשובה תהיה – לא. וככה הילדים נהיים יצירתיים, שובבים, מכווני מטרה ומאוד מתוחכמים והכל כדי לגרום לנו לפעול ככה שהם יקבלו את מה שהם רוצים. זאת רמה מאוד גבוהה אני חייבת להגיד.

למעשה, הילדים שלנו מחזיקים בשלט שמפעיל אותנו והם לוחצים על הכפתורים המדוייקים שמזיזים רק לנו. חוכמה, רגישות ויכולת להפעיל את הסביבה הן תכונות מעולות – אם זה קורה בצרחות, בתחנונים, בשקרים, במסכנות או בהתחנפות, כל אלו הם פשוט הכפתורים שעובדים אצלנו. הילדים מנסים כל מיני דברים, רובם לא מזיזים לנו ואנחנו אפילו לא שמים לב אליהם. אבל הדברים המעצבנים, אלה שחוזרים על עצמם שוב ושוב, אלה שמטריפים אותנו – הם הדברים שהילדים שלנו למדו שהם מפעילים אותנו, אלה הכפתורים בשלט שעובדים עלינו באופן אישי. הילדים שלנו למדו שכאשר הם לוחצים על הכפתורים האלה, אנחנו זזים, ושאם הם ישתמשו בהם, יש סיכוי גדול יותר שהם ישיגו את מבוקשם. אם זה לא עובד להם, הם מחפשים כפתור אחר. לאורך זמן, ילדים לא לוחצים על כפתור שלא עובד.

הדברים המעצבנים, אלה שחוזרים על עצמם שוב ושוב, אלה שמטריפים אותנו – הם הדברים שהילדים שלנו למדו שהם מפעילים אותנו, אלה הכפתורים בשלט שעובדים עלינו באופן אישי.

יוצא שהילדים הם "הזן מאסטרים" האישים שלנו שמראים לנו את חולשותינו. במקום לקרוא להם מניפולטיבים ועקשנים, עדיף להתפעל מזה שהם גאונים ושיש להם רצון חזק, וראוי להודות להם ולנסות לשנות את עצמינו ולא אותם. נכון, כשמסתכלים מהצד, על ילדים של אחרים, קל לראות כמה הם מדהימים וחכמים ומבינים לעומק מורכבויות ורגישויות, אבל כשמדובר בילדים שלנו, זה הרבה יותר קשה להתפעל. כשהילדים שלנו לוחצים לנו על הכפתורים, אנחנו רק רוצים שהם יעופו לארץ בחלל…

אז אני מזמינה אותנו ההורים להיפטר מהמחשבה שהילדים שלנו מניפולטיבים ולנסות להתפעל מהרצון החזק שלהם, מהחוכמה, הרגישות ויכולת השכנוע שלהם. תכל׳ס, הם גאונים, ואם מישהו צריך להשתנות זה אנחנו, כי הדוגמה האישית של השינוי שלנו היא הדרך הכי טובה ללמד אותם לגדול ולהשתפר.

מהמחשבות על הנושא וההתעסקות עולות לי, ואולי גם לכם, שאלות ומחשבות ויש עוד הרבה על מה לדון ולחשוב. אבל אני מנסה לקחת דבר אחד כל פעם, למרות שכמובן הכל קשור להכל. פוסט נפרד אקדיש לתופעת הפחד מ״המדרון החלקלק" שקשור לסיבה שבגללה ילדים כלכך מתאמצים לשכלל את הדרך שלהם להשיג את מה שהם רוצים.

אז לחיי הזן מאסטרים הפרטיים שלנו !