כשר טבעוני

רָצוֹן חָזָק

רישום: אנה כהנא

רָצוֹן חָזָק

29.03.2020

יש ילדים עם רצון חזק. לנו המבוגרים יש כל מיני הגדרות פחות מחמיאות לילדים כאלה: ילד עקשן, ילד קשה, בעייתי, תובעני, פרוע, לא ממושמע… את הילדים האלה אני הכי אוהבת. כנראה כי אני הייתי ילדה כזאת בעצמי וגם אולי כי יש בי עדיין מהתכונות האלו.

זה נכון, ילדים עם רצון חזק לא נוחים להפעלה, להתנהלות ולאווירה זורמת ונעימה, והרבה פעמים נראה לנו שהם מתעקשים על שטויות: התעקשות על צבע הכוס, גודל הכפית או מי דורך ראשון על המשבצת. לנו זה נראה דבילי וסתם מיותר, אבל עבורם זה חיים ומוות. הילדים הקטנים האלה הרי תלויים בנו בכל דבר ועניין, אז הם מחרפים את נפשם על כל מה שהם יכולים להחליט לגביו בעצמם. 

ילדים עם רצון חזק הם לא ילדים מרצים. הם חשובים בעיני עצמם, ומרגישים שהם מרכז העולם. הם לא פריירים ולא עושים מה שאומרים להם. הם מפעילים שיקול דעת משלהם ומוכנים להשתמש במגוון כלים, חלקם נעימים יותר וחלקם פחות, כדי לקבל את מה שהם רוצים. בדרך כלל הם מאוד מתוחכמים ויש להם נוכחות שאי אפשר לפספס.

דמיינו שהייתם יכולים לבחור ילד אחר. כזה שיש לו נטיה לרצות אתכם ואחרים, שעושה כל מה שאתם רוצים, ילד נוח וזורם שמבליג על מה שקשה לו, מוותר ומתייאש מהר ממאמץ פיזי או מנטלי.
עם יד על הלב, הייתם מעדיפים ??!?!?

אבל בכל זאת, הרבה פעמים הילדים האלה מטריפים אותנו, משבשים תכניות ומעכירים אווירה עד שמתחשק לנו שהם יעלמו לרגע לארץ בחלל. אז מה עושים איתם?

לפני שבכלל חושבים על פתרונות חשוב קודם כל להתפעל ולהשתאות. לראות כמה הילדים האלה מדהימים, חזקים ודעתניים, כאלה שיגיעו רחוק, שיש להם דרייב פנימי מטורף ואינסופי, שיש לנו הרבה מה ללמוד מהם, שהם עדיין לא איבדו את הרצון החזק שאולי לנו היה פעם וקצת איבדנו.

ברור שלא נכון ואי אפשר לתת להם כל מה שהם רוצים, אבל העניין הוא ללמוד להתפעל מהם, לשמוח בהם ולחיות איתם בלי לנסות לכבות ולדכא את הרצון החזק שלהם. לנסות לחפש דרכים יצירתיות לאפשר להם להיות הם ועם זאת, בתוך גבולות ברורים ומיטיבים.

מאוד חשוב שאנחנו המבוגרים נחשוב טוב מהם הדברים שאנחנו מחליטים עליהם ורצוי שאלה יהיו מעט דברים. כל מה שלא באמת קריטי לנו, לתת לילדים להחליט על עצמם. כמה שתתנו להם יותר לבחור ולשלם את המחיר על הבחירות שלהם, ככה הם ילמדו לקחת אחריות ולשתף פעולה כשצריך. חשוב שלא נתגונן מפניהם בחוסר אונים מצד אחד ולא ננסה ליישר אותם אלינו מצד שני. אם מנסים לכופף אותם הם נלחמים יותר ויותר חזק, והכי גרוע, הם עלולים בסוף להישבר ואז מה עשינו בזה!

כל ילד עם רצון חזק צריך שיבינו ויקבלו אותו באופן ספציפי ומדויק לו. הוא צריך כלים שיאפשרו לו להיות הוא בעולם כדי שהרצון החזק שלו ישרת אותו ואת כל מי שסביבו. רצון חזק עלול להפוך לבעיה אם לא מגיבים אליו נכון, אבל אם מתעלים אותו לכיוון חיובי זו אחת המתנות הכי גדולות שיש.

משימה לא פשוטה אבל שווה ממש.